جان نش ، با نام کامل جان فوربز نَش جونیور (John Forbes Nash, Jr) ریاضیدان ابر نابغه آمریکایی، بیش از سی سال با هولناک ترین بیماری روانی یعنی اسکیزوفرنی دست به گریبان بود.
در این سه دهه، با صداهای و موجودات خیالی زندگی کرد و توهم و هزیان هایش باعث شده بود که از جامعه طرد شود. اما سرانجام برنده ی جایزه پر ارزش نوبل اقتصاد شد و فیلم درخشان یک ذهن زیبا نیز از زندگی او ساخته شد.

لقب جان نش در دبیرستان «خیلی خیلی نابغه» بود

نبوغ نش، در دوران دبیرستان برای همه اعم از دانش آموزان و معلم ها آشکار بود. در ریاضیت معادله ای نبود که به دست نَش حل نشود. در واقع فقط حل کردن نبود، نَش مثل آب خوردن معادلات را حل میکرد. در دوران دبیرستان این لقب به نظر معلم ها زیبنده او بود: خیلی خیلی نابغه.

بواسطه همین نبوغ و توصیه نامه های معلم هایش، دانشگاه های پرینستون و هاروارد به او بورسیه پیشنهاد دادند. در واقع دعوایی بر سر جذب این دانش آموز نابغه میان پرینستون و هاروارد رخ داد که در نهایت پرینستون برنده این مجادله شد و جان نَش با کاملترین بورسه ممکن، در رشته ریاضیات وارد دانشگاه پرینستون شد.

جان نش، ریاضی دان نابغه آمریکایی

نظریه تعادل نش و نوبل اقتصاد

نظریه تعادل نش با موضوع جالبی بر سر زبانها افتاد. چهار پسر جوان برای تفریح در یک بار وقت میگذرانند، و ناگهان پنج دختر جوان نیز به همان بار وارد میشوند. از بین دخترا، یک دختر بلوند هست که خیلی زیباست! و همه آن چهار پسر میخواهند با همان دختر محشر بلوند وقت بگذرانند. خب چه اتفاقی خواهد افتاد، در حالی هر چهار پسر جوان هدفشان یک دختر است؟

جان نش، احتمالات را بررسی میکند: اگر همه ما چهار پسر، فقط به دنبال دختر بلوند باشیم، احتمالا” هیچ کدام مان به وصال دختر بلوند نخواهیم رسید و مزاحم یکدیگر خواهیم بود. پس ناچارا” باید به سایر دخترها پیشنهاد دهیم.
سایر دختر ها هم دوست ندارند نفر دوم باشند، پس آنها هم قهر میکنند و ما نه تنها با دختر بلوند دوست نشدیم بلکه سایر دخترها را هم از دست دادیم.

نش میگوید: اگر از اول همه ما پسرها قید دختر بلوند را بزنیم، نه مزاحم یکدیگر شدیم و نه سایر دخترها را ناراحت کردیم. این تنها راه برنده شدن هر چهار پسر است. پسرها به بهترین انتخاب نرسیده اند اما دست کم میتوانند با یک دختر وقت بگذرانند.

سالها پیش از نظریه ی تعادل نش، آدم اسمیت که به پدر علم اقتصاد مشهور است، میگفت: که در یک گروه، بهترین نتایج زمانی رخ میدهد که هر یک از اعضای گروه بهترین تلاشی که برای خودش مفید است را از خودشان نشان دهند.

بنابراین نش، نظریه آدام اسمیت را که برای سالهای طولانی بنیان تصمیم گیری های اقتصادی و دانشگاهی بود را زیر سئوال برد و به سبب تلاشهایش در گسترش نظریه بازی ها، در ۱۹۹۴ نوبل اقتصاد را بدست آورد.

فیلم یک ذهن زیبا

کتاب یک ذهن زیبا (A Beautiful Mind) در سال ۱۹۹۹ درباره زندگی جان نش نوشته شد و از روی همین کتاب در سال ۲۰۰۱ فیلی با همین نام ساخته شد که بسیار مورد توجه مردم و منتقدان سینما قرار گرفت و برنده چهار جایزه ارزشمند اسکار شد.

مرگ جان نش

جان نش، در سال ۲۰۱۵ به همراه همسرش در یک تصادف رانندگی کشته شد. نَش و همسرش در حالی از فرودگاه نیوجرسی با یک تاکسی در حال رفتن به خانه بودند، در اثر سرعت زیاد راننده تاکسی و عدم توانایی در کنترل خودرو تصاوف شدیدی رخ داد که منجر به کشته شدن نَش و همسرش شد.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)