داشتن فرزندی که هم خلاق باشد و هم سالم به نظر رویایی می رسد. پدر و مادرها معمولا” همه خلاقیت ها را در وجود فرزندانشان جستجو می کنند. صرف نظر از استعدادی که در وجود هر کس وجود دارد، می توان از نظر تربیتی تقریبا” فرزندی خلاق به وجود آورد. نکات آموزشی بسیاری وجود دارد که به تربیت یک فرزند خلاق کمک می کند. در حقیقت تربیت یک کودک خلاق آسان است. و اصلا” پرورش خلاقیت در کودکان دشوار نیست اگر والدین آگاهی های لازم را در این زمینه داشته باشند.

باید پذیرفت که والدین مسئول پرورش خلاقیت در کودکان هستند

اگر می خواهید فرزند خلاقی داشته باشید باید از همان دوران جنینی شروع کنید. جنین در رحم مادر توانایی های بسیاری دارد. برای جنین خود موسیقی پخش کنید. کتاب بخوانید و با او حرف بزنید. قبل از ورود فرزندتان به دنیای مادی او را آماده کنید. درک او را از این دنیا بالاتر ببرید.

نگران اینکه کودکتان را آزار دهید نباشید. به او کلمات جدید بیاموزید. وظیفه پدر و مادری فقط شستن لباس و غذا دادن و رسیدگی به کودک نیست. باید ذهن کودک خود را خلاق بار بیاورید. او را درست تربیت کرده و به راه درست هدایت کنید. استعداد هایش را پرورش دهید. سعی کنید هر روز به کودک خود یک واژه جدید بیاموزید. آشنایی با واژگان می تواند ذهن کودک را بازتر می کند. این روند آموزش واژگان برای کودک خود را از هجده ماهگی آغاز کنید. و تا دومین سال زندگی کودکتان ادامه دهید. در پایان این سن کودک شما واژه های بسیاری را در ذهن خواهد داشت. با کودک خودت دائم حرف بزنید. اجازه دهید فرزندتان از کلمات زیاد بمباران شود.

هر کاری که انجام می دهید را برای فرزندتان توضیح دهید. برای کودکتان کتاب بخوایند. صداها را تقلید کنید تا در ذهنش بخاطر سپرده شوند. کودکتان را پیش از دو سالگی به تماشای تلویزیون دعوت نکنید. تا جای ممکن حین صحبت کلمات را هجی کنید. هجی کردن سرعت یادگیری کلمات را بالاتر می برد.

پرورش خلاقیت در کودکان دشوار نیست اگر والدین آگاهی های لازم را در این زمینه داشته باشند.

نقش تشویق در پرورش خلاقیت کودک

کودکانتان را تشویق به کتاب خواندن کنید. خواندن به رشد مهارت ارتباطی و گسترش دایره کلمات و یادگیری کمک می­کند. خواندن کتاب به کودکان کمک می کند دنیا را بهتر بشناسند و درک کنند. خواندن، یکی از مهم ترین روش­های تربیت کودک خلاق است. سعی کنید حداقل روزی یکبار با فرزند خود کتاب بخوانید. این کار را از زمان بارداری شروع کنید.

موسیقی را با فرزندتان گوش کنید و اجازه دهید ذهن او به سمت صداهای مختلف جلب شود. فرزندتان را به کتاب خواندن تشویق کنید. اجازه دهید کتاب را ورق بزند و عکس ها را برای شما تحلیل کند. کودک خود را همراه تان به کتابخانه ببرید. در میان کتابها قدم بزنید و با کودکتان در موردشان بحث کنید. به یاد داشته باشید که پرورش خلاقیت در کودکان دشوار نیست و این تفکر را در شریک زندگی خود نیز توسعه دهید.

نقش تلویزیون در تربیت کودک خلاق

تلویزیون دیدن چیز بدی نیست. اما توصیه می شود قبل از دو سالگی اجازه تماشای تلویزیون را به فرزندانتان ندهید. فرزندان بین دو تا پنج سال نیز نباید روزانه بیشتر از دو ساعت تلویزیون تماشا کنند. کودکان بین پنج تا هجده سال نیز نباید روزانه بیشتر از سه ساعت پای تلویزیون باشند. مطمئن شوید فرزند شما برنامه های مناسب با سنش را تماشا می کند.

فرزند خود را به تماشای برنامه هایی تشویق کنید که محرک مغز هستند. و ذهن او را به فعالیت وا می دارند. تلویزیون را به عنوان یک پاداش برای کودکانتان در نظر بگیرید. بعضی تحقیقات نشان می دهند تماشای تلویزیون باعث توقف رشد کودکان می شود. و روی ذهن و هوش آن ها تاثیر گذار است.

برای فرزندتان اسباب بازی بخرید که می تواند استعدادهایش را پرورش دهد

توصیه می شود قبل از دو سالگی اجازه تماشای تلویزیون را به فرزندانتان ندهید. فرزندان بین دو تا پنج سال نیز نباید روزانه بیشتر از دو ساعت تلویزیون تماشا کنند. کودکان بین پنج تا هجده سال نیز نباید روزانه بیشتر از سه ساعت پای تلویزیون باشند.

نقش اسباب بازی ها در پرورش خلاقیت کودکان

اسباب بازی از دیرباز، یار جدا نشدنی کودکان بوده است. بخش بسیار مهمی از رشد و تکامل کودک را شکل می دهد. هنگام خرید اسباب بازی برای کودک خود دقت نمایید. نکات مفید را در نظر بگیرید و اسباب بازی مطابق با سن و سال کودک خود تهیه نمایید. میزان تاثیرات اسباب بازی روی ذهن کودک خود را بسنجید. کودکان مختلف با هم فرق دارند. فرزند خود را با کودک دیگری مقایسه نکنید. برای او اسباب بازی بخرید که می تواند استعدادهایش را پرورش دهد.

اسباب بازی هایی مانند پازل می تواند به پرورش مهارت های حل مسئله کودک کمک کند. لِگو نیز ابزاری برای پرورش خلاقیت کودک می باشد. بازی های کامپیوتری می تواند حرکات فیزیکی کودک را تقویت نماید. دقت نمایید بازی های کامپیوتری باید محدود باشند و مناسب با سن و سال کودک در اختیار او قرار بگیرند.

نقش برقراری ارتباط در تربیت کودک خلاق

حین بازی با کودک خود با او در تعامل باشید. هنگام بازی با او صحبت کنید. سوال بپرسید و به سوالاتش جواب دهید. اجازه دهید از آنچه در ذهنش می گذرد با شما صحبت کند. او را به سمت روش ها و فعالیت های مختلف سوق دهید. اجازه دهید کودک شما خلاقیت خود را به کار بگیرد. علاق خود را به زبان بیاورد. شاید کودک شما علاقه مند به آشپزی باشد. شاید هم تفریحی مانند تکنولوژی را بپسندد. در هیچ یک از مواقع کودک خود را از علایقش منع نکنید. امروزه شغل ها و علایق متعلق به دختر یا پسر نیستند. یک پسر می تواند آشپز ماهری باشد و یک دختر مکانیک حرفه ای!

بازی کردن، بخش بسیار مهمی از رشد و تکامل کودک را شکل می دهد

تماشای تلویزیون را به عنوان یک پاداش برای کودکانتان در نظر بگیرید. بعضی تحقیقات نشان می دهند تماشای تلویزیون باعث توقف رشد کودکان می شود. و روی ذهن و هوش آن ها تاثیر گذار است.

برقراری تناسب در تربیت کودک خلاق

سعی کنید در زندگی کودک خود تناسب را رعایت کنید. کودکی که مسئولیت بیش از حدی دارد دچار استرس و اضطراب می شود. اگر کودکی اضطراب مدرسه و مسئولیت داشته باشد ممکن است در هیچ زمینه­ای رشد نکند. حس علاقه کودک، اگر تناسب در زندگی­اش رعایت نشود از بین می­رود. مسئولیت بیش از حد دادن به فرزندتان می­تواند او را از زندگی زده کند. فراموش نکنید کودک شما تنها یک کودک است. سعی نکنید با دادن مسئولیت های بزرگ او را به سوی راه درست هدایت کنید. با این کار تنها کودک شما از تلاش کردن و علایق خود فراری می­شود.

فعالیت های فوق برنامه بیش از حد در اختیار فرزندانتان قرار ندهید. بهترین را شناسایی کرده و اجازه دهید کودک شما از این فعالیت­ها تجارب کسب کند. با معلمان و اولیای مدرسه فرزندانتان در ارتباط باشید و از رفتار آن ها با فرزندانتان با خبر باشید. روی روابط آن­ها نظارت کنید. مطمئن شوید معلم مورد نظر صلاحیت آموزش به فرزندتان را دارد. فرزند خود را در کلاس هایی ثبت نام کنید که او و ذهنش را به چالش بکشد. برنامه های تشویقی را در برنامه فرزند خود قرار دهید.

 

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد. اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)