در اپیزود هفتم پادکست به فیلم رین من اشاره شد. فیلمی که آگاهی عمومی درباره را اوتیسم را در بین افراد بشدت افزایش داد. بدون تردید مفهوم اوتیسم در افکار عمومی به دو برهه ی تاریخی تقسیم میشود، برهه ی اول قبل از اکران رین من که تقریبا” اکثر افراد هیچ آگاهی از اوتیسم نداشتند و برهه ی دوم زمانی شروع میشود که به پس از اکران رین من برمیگردد، زمانی که رین من توانست به تعداد زیادی از افراد دنیا مفهوم اوتیسم را عرضه کند.

رین من در ۱۹۸۸ اکران شد و تاثیر زیادی در بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به اوتیسم داشت

رین من با درو کردن جایزه ها بر سر زبان ها افتاد

پس از اکران فیلم، ریمن من توانست چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول مرد را در ۱۹۸۸ به خودش اختصاص دهد.

این موفقیت ها باعث توجه بیش از پیش مردم نسبت به فیلم شد. نه فقط علاقمندان حرفه ای سینما، بلکه عامه ی مردم با توجه به موفقیت های فیلم و همچنین مزمون داستان، که عملا” فردی را به تصویر میکشد که همزمان دارای توانایی ها و عدم توانایی ها و یک جمع غیر قابل باور اضداد را با خود دارد، باعث شد که تعداد زیادی بیننده در سراسر جهان برای دیدن رین من اشتیاق داشته باشند و فیلم حدود سیصد و پنجاه و پنج میلیون دلار فروخت که برای آن سالها، رقم قابل توجهی بود.

موفقیت های رین من فقط باعث خوشحالی عوامل فیلم نشد. محبوبیت رین من در بین مردم، موجب خوشحالی روانشناسان و متخصصین اوتیسم در سراسر دنیا شد، حتی شاید بتوان گفت که موفقیت رین من، روانشناسان و روانپزشکان دنیا را بیشتر از عوامل فیلم خوشحال کرد!

داستین هافمن در نقش ریموند و تام کروز در نقش چارلی (برادر ریموند) ایفای نقش کردند. هافمن اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در این فیلم گرفت

با دیدن رین من، مردم اوتیسم را درک کردند

داستان رین من، داستان یک بزرگسال مبتلا به اوتیسم است. چارلی برادر ریموند که هنوز نمی داند برادری به نام ریموند دارد، در حالی که غرق در مشکلات کسب و کار فروش ماشین های گران قیمت است، باخبر میشود که پدرش مرده و خانه سه میلیون دلاری اش را به برادر نادیده اش ریموند بخشیده است.

چارلی دربدر به دنبال برادر نادیده اش میگردد و عاقبت او را در یک آسایشگاه روانی پیدا میکند. از زمانی که چارلی و ریموند با هم روبرو میشوند، تقریبا” سکانسی در فیلم نیست که ریموند در آن حضور نداشته باشد و بیننده و برای حدود ذو ساعت با زندگی روزمره یک فرد اوتیستیک بنام ریموند آشنا میشود. زندگی دشواری که پر از محدودیت و مشکلات آزار دهنده است. در عین حال تماشاگر فیلم با دیدن جنبه های نبوغ آمیز ریموند شگفت زده میشود. توانایی های استثنایی مانند حل مسائل پیچیده ریاضی، حفظ کردن کتاب ها، شمردن ۲۴۶ عدد خلال دندان در چند ثانیه و قمار در کازینو های لاس و گلاس که به کمک نبوغ ریموند، برادرش بیش از هشتاد هزار دلار به جیب می زند.

در سکانسی از فیلم، چارلی از برادر نابغه ی بیمارش میپرسد : تو چطور این کارها را میکنی؟ چطور ۲۴۶ خلال دندان را در چند ثانیه شمردی؟ ریموند پاسخ می دهد : من به عکس نگاه میکنم!
پاسخ ریموند در واقع به توانایی مغز عکس بردار در بعضی از مبتلایان اوتیسم اشاره دارد که فرد اوتیستیک می تواند از وقایع زندگی روزمره در مغز خود عکس ذخیره کند و با توام جزئیات همیشه به آن عکس دسترسی داشته باشد.

ریمن من برای بیش از دو ساعت، مخاطب را با تمام محدودیت ها و مشکلات و گاها” برجستگی های نبوغ آمیز یک بزرگسال مبتلا به اوتیسم آشنا می کند. شاید رین من یکی از معدود فیلم های هالیود است که علاوه بر جنبه سرگرمی، جنبه آموزشی هم دارد.

نظم، ترتیب و اهمیت زمان از مشخصه های بارز ریموند است. وسواس و اجبار یک فرد اوتیستیک در شخصیت ریموند به خوبی به تصویر کشیده شده است

هنوز نمی دانید برای آخر هفته چه فیلمی ببینید؟

امیدوارم این سئوال را شما نداشته باشید! اگر اپیزود هفتم پادکست را شنیدید و این پست وبلاگ را هم خوانده اید بعید است که برای آخر هفته تان تماشای رین من در برنامه تان نباشد. با تماشای رین من هم درک کامل و جامعی نسبت به اوتیسم پیدا خواهید کرد و هم لذت خواهید برد. رین من را میتوانید از اینجا دانلود کنید. لطفا” بخاطر داشته باشید که در فیلم یکی دو صحنه سکسی وجود دارد که برای ببننده زیر ۱۳ سال مناسب نیست.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)