به گفته بسیاری از روانشناسان نوجوانی دوره کنجکاوی، تجربه و کشف جدیدترین هاست. حس شناخت و تشخیص چیزهای جدید می تواند نوجوان را به هر سویی بکشاند. به همین دلیل، مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان بسیار شایع است.

نوجوانی دوران سرکشی و تلاش برای جلب توجه است. مصرف مواد مخدر نیز برای یک نوجوان پر از هیجان و کنجکاوی ست. چیزی که می خواهد تجربه کند. اما به سوی مواد مخدر کشیده شدن نوجوان می تواند دلایلی داشته باشد.

یکنواختی زندگی:

نوجوان به دنبال هیجان است. سکون و یکنواختی می تواند برای یک نوجوان کسالت بار باشد. احساس تجربه مصرف مواد مخدر، به نوعی این هیجان را در زندگی یک نوجوان زنده می کند. نوعی وقت گذرانی و رهایی از یک نواختی به حساب می آید.

طبق گفته روانشناسان هر چه مسئولیت های روی دوش یک نوجوان بیشتر باشد، این حس یکنواختی کمتر خواهد بود.

رفتار والدین:

والدین یکی از مهم ترین دلایل کشیده شدن نوجوانان به سمت مواد مخدر را دارند. پدر و مادر می توانند دوست یا نارفیق باشند. می توانند فرزند خود را به تباهی بکشانند. ایجاد حس اعتماد به نفس، سرخوردگی یا حتی کسالت بسته به رفتار پدر و مادر است. خانه باید محیطی آرام و بدون دغدغه برای نوجوان باشد.

والدین یکی از مهم ترین دلایل کشیده شدن نوجوانان به سمت مواد مخدر را دارند

طبق گفته روانشناسان هر چه مسئولیت های روی دوش یک نوجوان بیشتر باشد، این حس یکنواختی کمتر خواهد بود.

افسردگی:

یکی از دلایلی که نوجوانان به مواد مخدر روی می آورند، افسردگی ست. نوجوان در سنی قرار دارد که با مشکلات می تواند احساس غم یا افسردگی نماید. مواد مخدر یک راه برای به فراموش سپردن غم و حس بد ناشی از مشکلاتش است. در این سال ها باید مراقب نوجوان خود باشید. او را در مشکلاتش یاری نمایید و روحیاتش را درک کنید. اگر لازم شد در این راه از مشاور کمک بگیرید اما مراقب نوجوان خود باشید که با احساس افسردگی گرفتار نشود.

فشار فکری و روانی در سنین 15 تا 18 سالگی در هر فردی زیاد است. نوجوان به سادگی تحت تاثیر کارهای هم سن و سالان و محیط قرار می گیرد. اغلب می تواند الگوبرداری های غلط انجام دهد. سعی می کند همرنگ جماعت باشد و با دیگران ارتباط برقرار کند. این راه می تواند او را به وادی اعتیاد بکشاند و باید قبل از این او را هوشیار کرده و همراهی کرد.

سابقه خانوادگی:

در خانواده هایی که بعضی از اعضا به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می شود. در این خانواده ها باید بیشتر به رفتار نوجوان دقیق شد. باید مانعی بین او و مواد مخدر ایجاد کرد. باید مطمئن شد نوجوان به سمت مواد مخدر کشیده نخواهد شد و در منجلاب آن گرفتار نمی شود.

تجربه جدید:

بسیاری از نوجوانان به دنبال کسب تجربه های جدید هستند. استفاده و مصرف سیگار، مواد مخدر یا قرص های روانگردان می تواند یک تجربه جدید برای آن ها باشد. مصرف کوکائین، تریاک و… می تواند انرژی را در هر فردی بالا ببرد. مصرف این موارد در بین نوجوانان به خصوص در دوران امتحانات به اوج خود می رسد.

یکی از دلایلی که نوجوانان به مواد مخدر روی می آورند، افسردگی ست. نوجوان در سنی قرار دارد که با مشکلات می تواند احساس غم یا افسردگی نماید.

اعتماد به نفس:

فراموش نکنید نقش اعتماد به نفس چه در کودکان و چه در نوجوانان بسیار مهم است. اعتماد به نفس را از همان ابتدا در شخصیت فرزند خود تقویت کنید. عامل خوشبختی هر فردی و کلید موفقیت در بزرگسالی او اعتماد به نفسی است که در کودکی و نوجوانی شکل می گیرد. فرقی نمی کند انسان چند ساله باشد، احساسی که نسبت به خود دارد بر رفتار او تاثیر گذار خواهد بود. اعتماد به نفس می تواند افراد را با سلامت روانی و شاد اجتماعی بار بیاورد.

سنین 14 تا 18 سالگی شایع ترین دوران کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان است. تغییرات فیزیکی و ارتباط کم با دیگران می تواند از دلایل کاهش اعتماد به نفس باشد. مراقب باشید که در این دوران باید با این مشکل نوجوانان روبرو شوید. رسانه ها و مدرسه نیز نقش اساسی در این رو در رویی دارند. باید در این دوران به فرزند خود یادآوری کنید که او هنوز هم عالیست!

در اپیزود ششم پادکست کانال کودک درباره دوران نوجوانی و مطالب مهمی که والدین باید در این سال های زندگی فرزندشان بدانند اشاره شده است. شنیدن این اپیزود بسیار برای والدین مهم و مفید است.

از مواد مخدرهای رایج در میان نوجوانان می توان به موارد زیر اشاره زد:

آدرال:

مصرف این مواد مخدر بیشتر در دبیرستان ها رایج است. نوجوانان اعتقاد دارند مصرف آدرال عملکرد درسی را بهبود می بخشد. آدرال برای بیماران دچار اختلال بیش فعالی کم تمرکز تجویز می شود تا سطح توجه و تمرکز بیمار افزایش یابد. ریتالین نیز دقیقا” مشابه آدرال است و همان عملکرد را دارد.

ماری جوانا:

نوجوانان این مواد مخدر را دارویی برای آرامش می دانند. مصرف این ماده به صورت های مختلف خوراکی، قرص، بخور و سیگار می باشد.

کوکائین:

نوجوانان در سراسر دنیا به مصرف این مواد گرایش دارند. مخدری انرژی زا که می تواند به بیشتر بیدار ماندن کمک بسیاری کند. مصرف این مواد مخدر در زمان امتحانات افزایش می یابد. رقبای جدید و مواد مخدرهای جدید بعد از سالها هنوز هم نتوانسته اند این مخدر را از میدان به در کنند.

اکستاسی:

این مواد مخدر هیجانی کاذب در فرد ایجاد می کند. با مصرف این مخدر، ماده سروتونین در مغز به سرعت افزایش می یابد و خیلی ناگهانی نیز کاهش پیدا می کند. از این رو مصرف کننده پس از سرخوشی کوتاه مدت دچار افسردگی می شود. از این مخدر در مهمانی ها، پارتی ها و… استفاده می شود. دانش آموزان سال های آخر دبیرستان به این ماده علاقه بسیاری دارند.

هر چند بدن یک نوجوان بسیار انعطاف پذیر است، اما خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر می تواند نگران کننده باشد.

فشار فکری و روانی در سنین 15 تا 18 سالگی در هر فردی زیاد است. نوجوان به سادگی تحت تاثیر کارهای هم سن و سالان و محیط قرار می گیرد. اغلب می تواند الگوبرداری های غلط انجام دهد. سعی می کند همرنگ جماعت باشد و با دیگران ارتباط برقرار کند. این راه می تواند او را به وادی اعتیاد بکشاند و باید قبل از این او را هوشیار کرده و همراهی کرد.

عوارض مواد مخدر بر بدن نوجوانان

هر چند بدن یک نوجوان بسیار انعطاف پذیر است، اما خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر می تواند نگران کننده باشد.

از عوارض جسمی مصرف مواد مخدر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمله قلبی
  • عفونت ریه
  • بیماری کلیوی
  • کما
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • فشار خون بالا
  • آسیب دیدن کبد
  • علائم حیاتی غیر طبیعی
  • افسردگی و اضطراب
  • وابستگی به مواد مخدر
  • پارانویا
  • کاهش عملکرد ذهن به دلیل از بین رفتن سلول های مغزی
  • پسیکوز

از نشانه های پیدایش و مصرف مواد مخدر توسط نوجوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمدمی مزاجی
  • دروغگویی
  • دزدی
  • مدرسه گریزی
  • تغییرات شخصیتی و رفتاری
  • بی حالی
  • عصبی بودن
  • بی علاقه شدن به علاقه مندی های قبلی
  • دوره های بیش فعالی
  • استفاده بیش از اندازه از عطر برای پوشاندن بوی مواد و سیگار

اگر نوجوان شما درگیر مواد مخدر شد، توصیه می شود حتما با یک مشاور مشورت کنید. تنبیه و تلاش برای دور کردن اجباری نوجوانان از مواد مخدر تنها می تواند او را بیشتر به سمت این منجلاب بکشاند. برای دوری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان باید آنها را تشویق کنید و مشکلات را از بین ببرید. فراموش نکنید شما می توانید با همراهی او را از این وضعیت بیرون بکشید.

اسپانسر:

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد.

اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)