بهترین روش برای حرف زدن درباره ویروس کرونا با کودکان چیست؟ در زمانی که بحران کرونا عالم گیر شده است و زندگی ملیاردها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر خود قرار داده و همه با ترس و وحشت در خانه ها پنهان شده اند، کودکان با مشاهده این وضعیت غیر عادی سئوالات زیادی را از والدین میپرسند. پدر و مادر ها معمولا” نمیدانند که به سئوالات بچه ها چه پاسخی بدهند که از اضطراب و ترس آنها کم کنند. بخصوص اینکه تابحال، هیچ کتابی نیز درباره ویروس کرونا و روانشناسی کودک منتشر نشده است و توصیه ای نیز درباره مواجه والدین با ترس و اضطراب و سئوالات کودکان درباره این بحران وجود ندارد.

چه زمانی برای حرف زدن درباره بیماری کرونا با کودکان مناسب است؟

والدین همیشه باید برای پاسخگویی به پرسش های کودکان آماده باشند. بچه ها ندانسته هایشان خیلی زیاد است و در زندگی بسیار کم تجربه هستند. بنابراین وقتی با شرایط غیر عادی مانند بحران کرونا مواجه میشوند، به شدت دچار اضطراب و ترس میشوند و سئوالات زیادی می پرسند.

صحبت کردن با کودکان درباره کرونا، برای هر گروه سنی روش خاص خود را دارد. کودکان زیر هفت سال معمولا” در دنیای فانتزی و خیالی خودشان به سر می برند و تصورات عجیب و غریب مثل داستان های تخیلی درباره چالش های زندگی در ذهنشان میگذرد. در نتیجه برای این گروه سنی از بچه ها، ویروس کرونا احتمالا” یک غول ترسناک است که جان آدم ها را میگیرد!

چگونه درباره کرونا با کودکان صحبت کنیم؟

اگر فرزند شما زیر هفت سال است، در هنگام صحبت درباره کرونا کوتاه حرف بزنید و کرونا را کم اهیمت جلوه دهید. کودکان اهمیت یک موضوع را با توجه به عکس العمل والدین و اطرافیان ارزش گذاری میکنند. اگر هنگام صحبت درباره کرونا، ویروس را کم اهمیت جلوه دهید، خودبخود ترس و اضطراب کودک تان نیز فروکش میکند.

کودکان هفت سال به بالا، منطقی تر فکر میکنند و با حقایق بیشتر آشنا هستند. صحبت کردن با این گروه از بچه ها، بهتر است بیشتر درباره آموزش باشد و نکاتی مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصله گیری اجتماعی و شخصی و رعایت بهداشت را با کودک در میان بگذارید و به او اطمینان دهید که با مراعات این نکات، همیشه امن و به دور از خطر خواهد بود.

چنانچه درباره خطرات ویروس کرونا و بیماری و مرگ و خطرات موجود با کودکان صحبت کنید، کلاه تا پس معرکه است! هرگز این کار را نکنید. ترساندن بچه ها حتما” بدترین کاری است که میتوانید انجام دهید. اگر سلامت کودکان تان برایتان اهمیت دارد، باید آنها را آموزش بدهید و نه اینکه بترسانید. به کودک بگویید که با انجام کارهای ساده ای مانند شستن مداوم دستها و لمس نکردن دیگران و رعایت فاصله اجتماعی به راحتی می توانیم از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم. همچنین به آنها اطمینان بدهید که این اوضاع و احوال موقتی است و قرار نیست زیاد طول بکشد.

به خاطر داشته باشید که کودکان از اطرافیان شان، بخصوص پدر و مادر الگو برداری میکنند. بنابراین هم برای سلامت خودتان و هم حفظ سلامت فرزندانتان تمام مراحل پیشگیری و رعایت بهداشت را اول خودتان انجام دهید و این میتواند بهترین شیوه ی آموزش به کودکان باشد. یادتان باشد که کماکان مهترین عامل برای سلامت روانی کودکان در این بحران، پر و بال ندادن و اغراق نکردن و کم اهیمت جلوه دادن خطرات ویروس کروناست.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)